SUOMEN PARAS LUOVA BISNESIDEA

SUOMEN PARAS LUOVA BISNESIDEA LÖYTYI MYSSYFARMILTA

Ainutlaatuisia ja huipulle tähtääviä bisnesideoita hakevan Creative Business Cupin Suomen pitchauskilpailun voitti tiukan kisan jälkeen maatilalähtöinen designyritys Myssyfarmi. Finaali järjestettiin eilen torstaina Helsingin kaupungintalolla ja Myssyfarmi lähtee edustamaan Suomea Kööpenhaminan kansainväliseen loppukilpailuun.

Voittopitchissään Myssyfarmin Anna Rauhansuu valotti yrityksen kunnianhimoisia suunnitelmia sekä nopeaa kasvua ja kehitystä eritoten kansainvälisillä markkinoilla: Reilussa kahdessa vuodessa kirjaimellisesti pystymetsästä lähtenyt yritys on päässyt sisään arvostettuihin muotitaloihin ja jälleenmyyntiä on jo 15 maassa. Kuluttajien ollessa yhä tietoisempia muotiteollisuuden roolista yhtenä maailman pahimmista ympäristön tuhoajista ja lapsityövoiman käyttäjistä, Myssyfarmin lämpimillä arvoilla on tilausta. Ekoluksuksen keihäänkärjeksi itseään kuvaava yritys on osannut erottautua verisesti kilpaillulla muotimarkkinalla ja kasvupotentiaali on suuri.

Suomen finaalissa kilpailivat Myssyfarmin lisäksi ensimmäisen vedenkestävän puukomposiitin kehittänyt Woodio Oy, live-esityksiin digitaalisia efektejä kehittävä D.I.E. Tech Oy. Voittajan valitsi tuomaristo, johon kuuluivat: Head of Culture Pirjo Airaksinen, Superson Oy, asiantuntija Antti Salminen, Business Finland ja startup-yritysneuvoja Ari Seppänen, NewCo Helsinki. Ari Seppänen kuvaili valintaa tiukaksi kolmen keskenään hyvin erilaisen finalistin ollessa kunkin vahvoja omalla sarallaan. Tuomaristo piti lopulta Myssyfarmin konseptia kaikkein valmiimpana kansainvälisille lavoille:”He hyötynevät Kööpenhaminan loppukilpailusta eniten”, kuvailee Seppänen. Myös yrityksen tarina, brändiviestit ja menestys erittäin vaikeaksi tiedetyllä muotimarkkinalla tekivät vaikutuksen.

Kööpenhaminan finaaliin valmistaudutaan pitchausvalmennuksissa ja mielessä on tietysti voitto: ”Olemme parempia kertomaan tarinoita kuin ruotsalaiset  -ja meidän tarinamme on aito! Myssymummot ovat todellinen jäänmurtaja ja koko brändin suola”, Rauhansuu hehkuttaa. Kokemusta mummojen kansainvälisestä vetovoimasta löytyy jo: ”Teimme ensimmäisen pr-tapahtuman ulkomailla tiistaina Zürichissä ja kaksi Myssymummoa lensi mukana seikkailuun. Joulukuussa mummot on puolestaan kutsuttu Tokion suurimmille  joulumarkkinoille” , myyntipäällikkö Hanna Jauhiainen jatkaa.

Creative Business Cup on vuosittain järjestettävä kansainvälinen, yli 60 maata kokoava kilpailu, jossa etsitään maailman parasta luovaa bisnesideaa. Kilpailun keskeisimmät arvostelukriteerit ovat uutuusarvo ja kaupallinen potentiaali. Finaali järjestetään Kööpenhaminassa 26.-27.11.2018.

Myssyfarmi on Pöytyällä sijaitseva luomutila ja vientiin asusteita valmistava designyritys, jonka tuotteet valmistuvat paikallisten mummojen puikoilla paikallisten lampaiden villasta. Farmille on mahdollista tulla tutustumaan ensi viikolla, kun Myssyfarmin avoimet ovet järjestetään lauantaina 25.8 vanhalla kantatilalla. Luvassa on ilmaista koko perheen ohjelmaa, peltokierros sekä luomutilan erikoiskoneiden esittely.

“Our every Myssy is knitted by a real Myssy Grandma in Pöytyä. We get our unique hand-dyed yarn from our own herd of Finnsheep. Everything is organic and original in our farm and nothing is cool in Pöytyä. Except when winter hits these parts. That’s why people here have inherited the craft to knit the most perfect Myssys in the world.”

 

Lisätietoja:

Anna Rauhansuu, toimitusjohtaja, Myssyfarmi Oy, 0445704022, emanta@myssyfarmi.fi

Anu-Katriina Perttunen Verkostojohtaja, Creative Finland 0445345285, anu-katriina.perttunen@creativefinland.fi