Myssy Vuoden Huiput short-listalla!

Myssyfarmi Oy on tehnyt historiaa pääsemällä tiettävästi ensimmäisenä pöytyäläisenä yrityksenä Grafian Vuoden Huiput -kilpailun short-listalle.  Vuodesta 1980 järjestetty Vuoden Huiput on Suomen merkittävin luovan alan suunnittelukilpailu, jossa perinteisesti maan suurimmat brändit ja mainostoimistot mittelevät paremmuudestaan. Myssyfarmin slogan ja bränditekstit pääsivät listalle teksti-kategoriassa ja niiden suunnitelusta vastasi Sold Oy.

Liki 80 kilpailuun ilmoitetusta työstä kahdeksan listattiin. Myssyfarmi ja Sold kilpailevat Kulta- ja Hopea-huipuista isojen toimistojen ja isojen brändien, kuten Hartwallin, Alkon, F-Securen ja Helsingin Sanomien töitä vastaan. Kaikki short-listalle valitut työt kootaan suomalaista muotoilua dokumentoivaan vuosikirjaan.

Vuoden Huiput -tapahtuman tavoite on vahvistaa laadukkaan graafisen muotoilun ja mainonnan merkitystä suomalaisessa kulttuurissa ja taloudessa. Tapahtuma tähtää suunnittelun tason nostamiseen, luovuuden ja omaperäisyyden voimistamiseen ja suunnittelijoiden ammattitaidon kehittämiseen. "Myös minulle tässä on kyse siitä, mikä meillä on kunnianhimon taso tekemisessä. Nyt ollaan päästy Suomen parhaiden joukkoon, mutta se ei vielä riitä", kuvailee Myssyfarmin emäntä ja luova johtaja Anna Rauhansuu.

Myssyfarmin slogan ja rekisteröity tavaramerkki "It's not cool. It's warm." on Sold Oy:n Petri Uusitalon ja Erkki Mikolan kynästä. Farmin bränditeksteissä leikitellään epäcoolin ja todella coolin välimaastossa. Hilpeyttä ovat herättäneet mm. bränditekstit "Knitted by grannies. How uncool is that?" ja "You think Myssy is a funny name? What about Pöytyä?".  Uudet brändiviestit rikkoivat uutiskynnyksen jo lokakuussa ja juttu maalaisuudellaan erottuvasta brändistä oli mm. Markkinointi & Mainonta -lehden syksyn 2018 luetuimpia uutisia. 

Myssyfarmi ei ilmoittautunut kisaan mukaan ensimmäistä kertaa, takana on vuosia jatkunut johdonmukainen brändityö. "Peruspalikat ovat aina olleet samat: Kuvatyyli on sekoitus urbaania tyyliä ja pöytyäläisyyttä, tuotteet ovat muotokieleltään pelkistettyjä, paikalliset mummot neulovat suomenlampaan villasta ja koko ketju on läpinäkyvä. Olimme panostaneet graafiseen ilmeeseen ja kuviin, mutta tietyn pisteen jälkeen kävi selväksi, ettei brändin ydintä onnistuta koskaan omin voimin puristamaan timantiksi. Kukaan ei voi nähdä omaa brändiään objektiivisesti." kertoo Rauhansuu.  Sold Oy:ssä suunnittelusta vastanneet Erkki Mikola ja Petri Uusitalo ovat molemmat mainosmaailman konkareita, joilla on kontollaan useita Kulta Huippu -palkintoja takavuosilta. Mikola on osakkaana myös auralaisessa Suomisen Maito Oy:ssä ja hän aloitti Myssyfarmin advisor boardissa 2017.

"On hienoa, että varsinais-suomalaiselta maatilalta maailmalle ponnistavan yrityksen markkinointi noteerataan näin korkealle kovassa kisassa Suomen suurimpien mainostajien kanssa, mutta toisaalta Myssyfarmin tarina oli kiteyttämistä vaille valmis helmi. Ainutlaatuisella liikeidealla ja tuotteilla pärjää missä tahansa", hehkuttaa Uusitalo tuoreinta listaustaan.

Voittajat julkistetaan Vuoden Huiput - gaalassa  torstaina 11.4. Maalaisten on siis jälleen aika matkata isolle kirkolle.

Koko short-lista:

https://www.vuodenhuiput.fi/fi-FI/vuoden-huiput-2018/tulokset/shortlista/

 

Lisätietoja:

Anna Rauhansuu 0445704022 / Myssyfarmi Oy www.myssy.fi

Petri Uusitalo 0500505424 / Sold Oy www.sold.fi