Myssy hopealle Vuoden Huiput-kisassa! | Myssyfarmi

Myssy hopealle Vuoden Huiput-kisassa!

”KUN PÖYTYÄLTÄ LÄHDETÄÄN VALLOITTAMAAN MUOTIMAAILMAA, EIHÄN SE VOI KUIN ONNISTUA!”

 

Unelmat kävivät toten torstaina 14.4, kun Myssyfarmi ja Sold palkittiin Vuoden Huiput -gaalassa.   Vuodesta 1980 järjestetty Vuoden Huiput on Suomen merkittävin luovan alan suunnittelukilpailu, jossa perinteisesti maan suurimmat brändit ja mainostoimistot mittelevät paremmuudestaan. Myssyfarmin slogan ja bränditekstit ”It’s not cool. It’s warm.” voittivat Hopeahuipun teksti-kategoriassa.

Liki 80:stä kilpailuun ilmoitetusta työstä neljä palkittiin. Tuomaristo perusteli Myssyfarmin Hopeahuippua seuraavasti:  ”Kun Pöytyältä lähdetään valloittamaan muotimaailmaa, eihän se voi muuta kuin onnistua. Rehellistä, aseistariisuvaa ja särmikästä tekstiä, joka rakentaa tehokkaasti brändiä.” Muut palkitut työt olivat suuryritysten ja isojen mainostoimistojen käsialaa:  Hopeahuipun saivat myös Hartwall ja Bob the Robot sekä Radio Nova ja SEK. Kultahuippu meni Helsingin Sanomille ja TBWA Helsingille. Pienten toimijoiden nouseminen palkinnoille ei ole ennen kuulumatonta, mutta vaatii poikkeuksellista onnistumista. Tällä erää Myssyfarmi on oli ainut palkinnoille noussut yritys Varsinais-Suomesta.

Myssyfarmin slogan ja rekisteröity tavaramerkki "It's not cool. It's warm." on Sold Oy:n Petri Uusitalon ja Erkki Mikolan käsialaa. Bänditeksteissä leikitellään epäcoolin ja todella coolin välimaastossa. "Knitted by grannies. How uncool is that?" ja "You think Myssy is a funny name? What about Pöytyä?" ovat herättänneet ihastusta laajalti. Uudet brändiviestit rikkoivat uutiskynnyksen jo lokakuussa lanseerauksen yhtedessä ja juttu maalaisuudellaan erottuvasta brändistä julkaistiin mm. Kauppalehdessä, Talouselämässä, Iltalehdessä ja Markkinointi&Mainonta-lehdessä, jossa se ylisi vuoden luetuimpien joukkoon.

Vuoden Huiput -tapahtuman tavoite on vahvistaa laadukkaan graafisen muotoilun ja mainonnan merkitystä suomalaisessa kulttuurissa ja taloudessa. Tapahtuma tähtää suunnittelun tason nostamiseen, luovuuden ja omaperäisyyden voimistamiseen ja suunnittelijoiden ammattitaidon kehittämiseen. "Minulle tässä on kyse siitä, mikä meillä on kunnianhimon taso tekemisessä. Nyt ollaan Suomen parhaiden joukossa, mutta jatkossa voimme olla myös se paras. Tavoitteena kansainvälinen läpimurto, jossa ollaan jo hyvällä alulla", kuvailee Myssyfarmin emäntä ja luova johtaja Anna Rauhansuu.

Myssyfarmi ei ollut mukana kisassa ensimmäistä kertaa, takana on vuosia jatkunut johdonmukainen brändityö. "Peruspalikat ovat aina olleet samat: paikalliset mummot neulovat suomenlampaan villasta ja koko ketju on läpinäkyvä. Olimme panostaneet esimerkiksi graafiseen ilmeeseen, mutta tietyn pisteen jälkeen kävi selväksi, ettei brändin ydintä onnistuta koskaan omin voimin puristamaan timantiksi. Kukaan ei voi nähdä omaa yritystään objektiivisesti." kertoo Rauhansuu. 

Sold Oy:n Uusitalo ja Mikola ovat molemmat mainosmaailman konkareita, joilla on kontollaan useita Hopea- ja Kultahuippuja neljältä vuosikymmeneltä.  ”On hienoa, että Varsinais-Suomalaiselta maatilalta maailmalle ponnistavan yrityksen markkinointi palkitaan näin kovassa kisassa Suomen suurimpien mainostajien kanssa, mutta toisaalta Myssyfarmin tarina oli kiteyttämistä vaille valmis helmi. Ainutlaatuisella liikeidealla ja tuotteilla pärjää missä tahansa", hehkuttaa Uusitalo tuoretta Hopeahuippuaan.

Seuraavaksi menestyksekkäällä yrityksellä on edessään sijoittajan etsiminen nopean kasvun turvaamiseksi.  ”Mitä isommaksi toimintamme kasvaa, sitä isompi merkitys sillä on ympäröivään yhteiskuntaan”, toteaa Rauhansuu. Aika on kypsä uudenlaiselle toimijalle muotialalla.

 

Lisätietoja:

Anna Rauhansuu 0445704022 / Myssyfarmi Oy www.myssy.fi

Petri Uusitalo 0500505424 / Sold Oy www.sold.fi